Wednesday, June 3, 2009

cara2 menghilangkan tension


Perkara-perkara yg prlu kita buat tuk elakkan dr trauma akibat terlalu kecewa.

1. Dalam keadaan yan g amat kecewa itu. Kuatkan semangat anda. Pergi ketempat yan g ada ramai orang. Bagi setiap orang yang ada temui, tanyakan mereka. “Sudahkah anda menjelaskan cukai pendapatan anda?”

2. Beli makanan banyak-banyak (sebaiknya makanan basah yang tidak tahanlama) jangan letakkan dalam fridge. Dari sehari ke sehari, perhatikanperubahan yang terdapat pada makanan tersebut. Rekod dalam buku notaanda sebarang perubahan yang berlaku seperti pergerakan ulat, kulat,spora dan sebagainya.

3. Jika kita rindukan detik-detikwaktu bergayut di telefon, dan kita terasa begitu sukar untuk melupakantabiat lama kita itu. Cepat-cepat angkat telefon, dail sebarang nombor103 Telekom Malaysia. Petugas-petugas Telekom Malaysia bersedia melayansebarang pertanyaan anda. Sekiranya anda dimarahi. Bagitahu mereka yanganda baru dikecewakan dan memerlukan seseorang untuk anda luahkanperasaan anda.

4. Sekiranya anda terasa terlalu rindusehingga tidak dapat melelapkan mata. Bangun !!!! Berdiri dan buatsenaman ringan sebanyak 8 kali setiap sesi. Kemudian pergi ke dapur,alih semua almari dan peralatan yang hampir dengan dinding. Perhatikansebarang pergerakkan lipas dan semut. Ekori mereka. Mereka mungkin,perompak yang di kehendaki oleh polis. Anda telah membantu menangkappenjenayah !!!

5. Anda rindu mendapat email dari si dia?Bukak account email baru yang dekat-dekat namanya macam email kekasihanda, dan compose email berbentuk cinta dan rindu. Hantarkan kepadaemail anda yang selalu anda gunakan untuk berhubung dengan dia.Taraaaaa!!! Checklah email anda yang asal itu. Anda pasti gembiramendapat email yang seolah-olah dari dia.

6. Marah padadia? Itu adalah normal! Ambik bantal peluk anda. Pakaikan bantal pelukanda seperti anda ingin kekasih anda bergaya. Letakkan di hujung katil.Apabila anda telah bersedia, hamburkan segala yang terbuku di hatianda. Luahkan segala-galanya. Tapi awas, jangan sampai ada berlakupenderaan pada bantal kekabu anda. Sebarang luka-luka dan lebam tidakdi benarkan. Selepas anda rasa puas memarahi bantal tersebut. Bukakanpakaian dia, dan check sama ada berlaku sebarang pendarahan ataupuntekanan emosi pada bantal tersebut. Sekiranya tidak ada, peluk lahbantal tersebut dan tidur seperti biasa. Ulangi langkah tersebutsekiranya anda tidak berpuas hati dengan mainan dalaman anda.

7. Bukak tv dan tontonilah cerita cerita aksi. Bayangkan kekasih andaitu adalah orang jahat dan anda hero dalam filem tersebut. Setiap kaliada adegan tembak-menembak, pastikan anda melakukan aksi yang sama didepan tv. Semestinya anda akan berasa satu kepuasan apabila ceritatersebut tamat dan penjahat itu mati di tangan anda.

8.Jangan dengar lagu-lagu yang boleh mengingatkan anda kepada si dia.Anda masih di benarkan mendekati radio, tetapi putarkan lagu-lagu yanganda benci seperti keroncong, lagu-lagu melayu deli dan juga iramaasli. Bayangkan anda sedang menyanyikan lagu tersebut di telinga sidia, dan pastinya si dia akan menyampah apabila mendengarnya. Serikannyanyian anda dengan aksi-aksi dan memek muka yang menjelekkanmenandakan anda begitu marah dengan sikap si dia yang mengecewakananda.

9. Tanam segala harta benda pemberian si dia. Kalauboleh poskan kesemuanya ke alamat rumah nenek anda untuk disimpan disana . Berilah kebenaran untuk nenek anda menggunakan apa yang dia rasaperlu. Contohnya teddy bear, biarkan nenek anda tidur dengan teddy beartersebut. Anda pasti merasa satu melihat nenek anda gembira tidurberteman dan anda akan dapat melupakan si dia dengan pantas.

10. Untuk jalan mudah menenangkan hati dan fikiran anda ketika andadikecewakan oleh pasangan anda? Lakukan semua perkara yang anda lakukandalam keadaan terbalik. Anda berjalan terbalik. Anda menekan pedalminyak kereta dengan kaki kiri. Anda tidur berdiri. Anda menyapu dalamkeadaan terlentang dan sebagainya. Variasikan pergerakkan anda. Ingat,setiap aksi yang anda lakukan memerlukan anda untuk belajar gaya baru.Anda pasti seronok dengan perkara baru yang anda lakukan ini. Dandengan mudah anda akan dapat melupakan si dia dalam sekelip matasahaja.

No comments: